Især på motorvejene skal du passe på.
Lige nu læser andre
Motorvejen snor sig gennem landskabet, og monotone hvide striber glider forbi, mens koncentrationen langsomt svinder. Det er ikke blot en poetisk beskrivelse af en lang køretur – det er virkeligheden for tusindvis af danske bilister. En ny undersøgelse viser, at især motorvejstrafik får øjenlågene til at blive tunge.
Undersøgelsen, som GF Fonden står bag, afslører, at fire ud af ti danskere oplever størst træthed på netop motorvejene. Samlet har over halvdelen – 54 procent – følt sig ’meget trætte’ bag rattet det seneste år. Træthed, der i værste fald kan få fatale konsekvenser.
“I disse uger kan mange af os skimte sommerferien i horisonten, derfor er undersøgelsens resultater relevante lige nu. Træthed i trafikken er et problem, vi ikke skal undervurdere, for det kan skabe farlige situationer og i værste fald resultere i uheld,” siger Martin Rundager, direktør for Skadehjælp i GF Forsikring, i en pressemeddelelse
Han tilføjer, at det er vigtigt at være ekstra opmærksom på andre trafikanter i ferieperioden. Uregelmæssig kørsel og slingren kan være tegn på, at man har en træt bilist foran sig.
Læs også
Børnefamilier og landeveje også udsatte
Motorvejen er ikke den eneste strækning, der trætter bilisterne. Landevejene ligger som nummer to på listen, mens turen hjem fra arbejde også viser sig som et tidspunkt, hvor mange kæmper med trætheden. Især personer med børn i husstanden rapporterer om højere grad af udmattelse bag rattet.
GF Fonden peger på, at der er en række forholdsvis simple strategier, man kan benytte for at undgå at døse hen – ikke mindst under sommerens bilferier.
“Det vigtigste råd er nok jævnligt at skiftes med andre – vel at mærke veludhvilede – chauffører,” siger Helle Nielsen, uddelingschef i GF Fonden.
Hun opfordrer samtidig til, at man ikke kører på tidspunkter, hvor man normalt ville sove, og anbefaler den såkaldte “Mokka og Morfar”-metode: Et hurtigt stop ved en tankstation, en kop kaffe og en lur på maksimalt 20 minutter – og ikke mere end en time bag rattet derefter.
Færre skader – mere overskud til medlemmerne
GF Forsikring understreger, at der også ligger et økonomisk incitament bag oplysningsindsatsen. Selskabet er medlemsejet og opererer med overskudsdeling. Det betyder, at færre skader i trafikken giver flere penge tilbage til medlemmerne, når året er omme.
Derfor ser selskabet det som en fælles interesse at udbrede viden om trafiktræthed og effektive modtræk. Ikke bare for at undgå ulykker – men også for at sikre, at en lang køretur mod feriedestinationen forbliver netop det: en køretur, og ikke noget langt værre.