Er din flyrejse blevet aflyst? Du har krav på kompensation

Skrevet af webmaster

22/05/2019
Det sker af og til at flyafgange bliver aflyst, og at man ender med at bruge længere tid i lufthavnen end man havde regnet med. Desværre sker det oftere og i større grad, og derfor er det en god ide at kende sine rettigheder som passager.

Dagens topnyheder

Sponsoreret artikel

Vidste du, at du blandt andet har krav på en gavmild erstatning, hvis dit er forsinket? 

Uanset om det var en vigtig forretningsrejse der måtte lide, eller den årlige familieferie til Grækenland der gik i vasken, så kan vi godt blive enige om at en aflysning i lufthavnen ikke er spor velkommen på noget tidspunkt, og at man for alt i verden, gerne vil undgå det. Men flyaflysninger er da også kun noget der sker for andre, eller hvad? En aflyst flyrejse kan komme bag på de fleste og slå den mest organiserede rejsende ud af den, og af gode grunde. 

Kend dine rettigheder som passager

Det kan være svært at gennemskue hvad man skal gøre, når man står i lufthavnen og lige har fået at vide, at flyet er flere timer forsinket eller fuldstændig aflyst.. Derfor anbefaler vi at du læser op på dine rettigheder i tilfælde af et aflyst fly, så du kan handle hurtigt mens du er  lufthavnen. Og der er heldigvis rigeligt hjælp at hente hos AirHelp. AirHelp er en online tjeneste, som primært beskæftiger sig med at hjælpe flyrejsende med at kende deres rettigheder - blandt andet ved aflyste fly.

Der er nogle få ting der kan hjælpe i sådan en situation. Hvis du kender dine rettigheder, så ved du, at du skal sørge for at få alle detaljer om aflysningen, så hurtigt som muligt. Det vil nemlig hjælpe dig med at få en bedre og større kompensation i sidste ende, og så ved du hvad du har med at gøre. Der er dog enkelte situationer der afviger fra EUs regler om flykompensation. Det kan være naturlige årsager som stormvejr, en sikkerhedsbrist eller endda strejke i lufthavnen. Flyselskabet skal kun give kompensation, hvis det er dem, der i sidste er ansvarlige for aflysningen.

I første omgang skal du undersøge, om du bliver sendt videre med et andet fly til din destination. Oftest vil flyselskaberne selv foreslå en ny rejse, på deres regning selvfølgelig, men hvis de ikke gør, så har du fuldt krav på at bede om det. Hvis en ny rejse ikke er en mulighed, så kan du kræve kompensation for din aflyste rejse.

Du skal ikke være alt for ydmyg

Udover en gavmild kompensation, så er der også en masse andre ting, som du har krav på. 

Mens du venter på et nyt fly, kan du med fordel også bede om ekstra service i form af madkuponer til diverse spisesteder, så du ikke skal tage flere penge ud af din egen lomme. Du er flyselskabets kunde, og det er deres ansvar, at gøre det så behageligt for dig, som de kan, når du skal vente på et nyt fly. Derfor skal du ikke være bange for at bede om ekstra service. I enkelte situationer kan det også ske, at der ikke er nogen ny flyafgang før næste dag, og i sådan et tilfælde, skal du bede flyselskabet om at betale for din overnatning på et hotel i nærheden af lufthavnen, og hvis der er transportudgifter hertil, skal de også betale for dem. 

De små men vigtige detaljer

Du skal altid huske at gemme alt information du har om flyrejsen, både boardingpass, bookingnummer, diverse kvitteringer og andet dokumentation, så du tydeligt kan dokumentere for flyselskabet, at du er blevet ramt af en forsinkelse. Det kræver nemlig tålmodighed og en smule vilje, at få ført en erstatningssag igennem, og nogle flyselskaber kan desværre være rigtig stride og trække det hele ud i en meget langsommelig process. Men den kompensation du kan få, er det hele værd i sidste ende.