Landsretten: Husejer hænger på mail-aftale

admin

|

09/04/2014

Dagens topnyheder

Bare fordi man benytter en e-mail-formular på et firmas hjemmeside til at bestille en ydelse, er det ikke ensbetydende med, at der er tale om et såkaldt fjernsalg i lovens forstand.

Denne vurdering fra Vestre Landsret kommer til at koste en husejer fra Aarhus-egnen cirka 40.000 kroner til et tagfirma.

Tagfirmaet ville have 31.000 kroner i erstatning for udgifter og tabt fortjeneste, mens kunden mente, at hun ifølge forbrugeraftaleloven havde 14 dages fortrydelsesret, fordi aftalen var indgået via internettet - det vil sige fjernsalg.

Men det var ikke tilfældet her, hvor det alene var den første kontakt mellem kunde og firma, der skete over nettet.

Kunden havde set en annonce fra et tagdækkerfirma i Hasselager og sendte via firmaets hjemmeside en såkaldt kontakt-mail.

Derefter kom konsulenten på besøg, han målte taget op, hvorefter kunden fik et skriftligt tilbud på at lægge nyt tag på. Hun besøgte også firmaets salgsudstilling for at se de forskellige tagpapløsninger.

Kunden accepterede tilbuddet, men kort efter fik hun besøg af et andet firma, der havde et andet og lavere tilbud på taget.

Derefter annullerede hun den første aftale og henviste til, at hun havde 14 dages fortrydelsesret, da aftalen var indgået over nettet som fjernsalg.

Men det er hverken byret eller landsret enig med hende i.

Da firmaets tab heller ikke bestrides, skal kunden derfor betale de 31.000 kroner, som firmaet har tabt, og 8200 kroner i sagsomkostninger.

/ritzau/