Hver fjerde laver fejl i lyskrydset.
Lige nu læser andre
Når cyklister og bilister kører frem mod et lyskryds, bliver mange fristede til at køre over for gult, selvom de egentlig burde standse.
Og der er ikke rigtigt noget, som den ene gruppe kan lade den anden høre for.
Det er nemlig samlet set 26 procent af cyklisterne, som enten holder farten eller øger hastigheden for at nå over lyskrydset, der er ved at blive gult, mens det er 30 procent af bilisterne, som gør det samme.
Det koster bilister en bøde på 1.500 kroner at køre over for gult, hvis det vurderes, at vedkommende burde have bremset.
“Hvis trafikken skal fungere sikkert for alle, er det naturligvis vigtigt at både cyklister og bilister stopper i lyskryds, når der bliver rødt,” siger Jakob Bøving Arendt, der er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik, og fortsætter:
Læs også
“At så stor en andel vælger at køre, selvom de burde stoppe, er i bedste fald til gene for medtrafikanterne og i værste fald kan der opstå farlige situationer.”
At det er vigtigt at holde sig til reglerne i kryds understreges af, at det er to ud af tre alvorlige, politiregistrerede cyklistulykker, som sker i kryds. 1.861 cyklister er de sidste fem år kommet alvorligt til skade, eller har mistet livet i en krydsulykke.
Det svarer til, at 66 procent af dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister i perioden 2020-2024 er kommet til skade i en krydsulykke. Det viser tal fra Vejdirektoratet.
Derfor opfordrer Rådet for Sikker Trafik i den aktuelle kampagne ‘Brug 2 sekunder til, at både bilister og cyklister ser sig godt for i krydsene og afstemmer hastigheden herefter efter forholdende.
“De alvorlige krydsulykker fylder meget i ulykkesstatistikken med cyklister, og det kan have alvorlige konsekvenser med tab af førlighed og hjerneskader. Selvom det heldigvis for det meste går godt, kan konsekvensen være meget voldsom, når ulykken sker. Så brug to sekunder mere på at orientere dig i kryds, så travlt har du heller ikke,” siger Jakob Bøving Arendt.
Læs også
Kampagnen kører i 51 af landets kommuner i de første tre uger af september.
Cyklister og bilister bekymrer sig om hinanden
Selvom der sker mange alvorlige cyklistulykker i kryds, skyldes det ikke, at bilisterne og cyklisterne ikke tænker på hinanden.
Det kan man også se i undersøgelsen, som Epinion har gennemført for Rådet for Sikker Trafik i august 2025.
54 procent af bilisterne svarer nemlig, at cyklister er dem, de er mest bekymrede for at støde sammen med.
Det samme gør sig gældende for cyklister, hvor 69 procent svarer, at biler er den type trafikant, de er mest bekymrede for, når de cykler i bytrafik.
Læs også
“Det er positivt, at både bilister og cyklister er opmærksomme på hinanden og risikoen for at ende i en ulykke. Når det er sagt sker der stadig alt for mange ulykker mellem biler og cyklister, så hvis alle brugte lidt mere tid på at se sig for og sikre sig, at man er opmærksom på de andre trafikanter og deres intentioner, så kunne mange ulykker undgås,” lyder det fra direktøren.
For bilisterne var 30 procent mest bekymrede for at ende i en ulykke med en anden bil, mens 19 procent af cyklisterne var mest bekymrede for at ende i en ulykke med en anden cykel.