Smartphone, fladskærm, cowboybukser, tandlægebesøg?
Det er næppe mange unge, der har ønsket om en bedre mundhygiejne på ønskesedlen til jul, men nu forsøger en landsdækkende tandlægekæde at sætte fokus på de yngre generationers fravær i de vandrette stole.
DinTandlæge tilbyder forældre eller andre pårørende til værdigt trængende at købe et gavekort til en af kædens 65 klinikker på tværs af landet.
- For os er det et vilkår, at det koster noget at gå til tandlægen. Det arbejder vi med hver eneste dag, hvor vi møder folk, der har ventet med at gå til tandlæge, til det gjorde ondt, fordi de ikke har haft råd. Derfor synes vi også, at det er okay at komme folk i møde, så vi kan formindske den gruppe, der dropper ud, siger Hanne Nørgaard, formand for DinTandlæge-klinikkerne.
Det er især de unge, der forsømmer at gå til tandlægen, og de seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at i aldersgruppen 18-29 år er det 60 procent af mændene og lige under 50 procent af kvinderne, der slet ikke har kontakt til tandlæge eller tandplejer.
Derfor mener Tandlægeforeningen også, at tiltaget med et gavekort, som giver forældre eller andre bekymrede en mulighed for at skubbe de unge i den rigtige retning, er fornuftigt.
- Vi synes, det er en rigtig god idé, hvis man kan få nogle unge af sted på den her måde. Det største frafald ligger i gruppen mellem 18 og 26 år, og dem vil vi gerne have ind igen, siger Susanne Kleist, formand for foreningens klinikejerudvalg.
- Vi kan se, at hvis de bliver væk i flere år, så kommer det til at koste mere, når de vender tilbage. For så skal de have lavet ting, man ellers kunne have fanget i opløbet, uddyber hun.
Hun hæfter sig samtidig ved, at gavekortet ikke er møntet på en specifik ydelse, men på et valgfrit beløb, som så kan bruges til at behandle den enkeltes behov.
- Hvis man nu havde lavet gavekort til tandblegninger, så havde det været en forkert måde at gøre det på. Det her er rettet mod de unge, og det er rettet mod de basale ydelser, siger Susanne Kleist.
Gavekortet har kun været tilbudt i en måneds tid, og salget er indtil videre begrænset. Men Hanne Nørgaard er tilfreds med modtagelsen.
- Der er nogle, der mener, at det nærmest er en hadegave, men når vi fortæller dem om baggrunden, kan de godt se pointen. Vi har fået meget goodwill for det, men der er også nogle, der griner ad det, konstaterer hun og tilføjer:
- Folk skal lige vænne sig til tanken, og i første omgang har det givet mere omtale, end det har givet salg.
/ritzau/